Európa idegeit Napóleon borzolta, mindenki a francia birodalomtól rettegett vagy éppen benne bízott, miközben Jean-Pierre és Jean-Frédéric Peugeot egy észak-franciaországi kisváros, Montbéliard mellett egy másik, ma már elmondhatjuk, maradandóbb birodalom alapjait rakta le.

A családi malmot öntödévé alakították, és 1820-tól késztermékek gyártásába kezdtek: a rugók, főrészlapok, kéziszerszámok mellett kávédarálók, sőt női szoknyaabroncsok színesítették a cég profilját. A Peugeot Testvérek (Peugeot Freres) néven önállósult cég hamarosnan újabb üzemeket létesít, és termékeit Európa számos országába exportálja. A múlt század vége felé, 1885-ben jelenik meg a vállalat kínálatában a járművek. Az ekkor Armand Peugeot által irányított cég 1886-ban kerékpárgyártásba kezd, az 1889. évi Párizsi Világkliállításon pedig az Eiffel-torony mellett bemutatkozik a Serpollet gőzmotorral hajtott kétszeméllyes tricikli. A szenvedély olyan, mint egy új szerelem: nem hagyja nyugodni az embert, és nem érdekli a többiek véleménye. Így pattannak ki a jó ötletek is. Ló helyett motor Armand Peugeot elképzelését sokan csak múló szenvedélynek hitték. Amikor az ötlet megvalósult, kénytelen-kelletlen azok is igazat adtak neki, akik ellene voltak újításának. 1886: az első benzines Peugeot-tricikli 1890: az első négykereku Peugeot. Az elvetett mag kicsírázott, majd termést hozott. A Type 3 nevű modellből 1892-ben már csaknem harminc darabot adnak el, a tuniszi bég számára készített Type 4 sebessége pedig átlépi a 20 km/h-s álomhatárt. Az első félig zárt Peugeot-autó 1895-ben épült, Type 13 néven. Ahogy múltak az évek, a régi modelleket fokozatosan újabbak és újabbak váltották fel. Egyvalami nem változott: A szenvedély. Armand Peugeot később Lille-ben alapít üzemet (Automobiles Peugeot), amely a 20. századi dízelmotor-gyártás egyik fellegvára lesz. 1899-ben több mint 300, egy év múlva már 500 autó készül itt. Az 1904. Évi Párizsi Autószalonon mutatják be az első egyhengeres Bébi-Peugeot-t, amely igazi népautó lett. Időközben a szerszámüzemet alapító testvérek fiai is autógyártásba kezdenek, kidolgozzák a jellegzetes Peugeot-oroszlánt. A Peugeot-cégek késobb összeolvadnak: az egyesülés sikerére mi sem jellemzőbb, mint hogy 1913-ra a francia autók fele Peugeot-üzemekbol gördül ki. A termelés először 1923-ban haladja meg a 10 000 darabot. A Peugeot 201 modell mérföldkő a cég történetében: az első olyan autó, amelyen megjelenik a jellegzetes Peugeot-féle típusszámozás. Mindkét világháború érzékenyen érintette a Peugeot-céget is, a gyárak tönkrementek, kirabolták, lerombolták őket. A háború után mégis hamarosa legördül az egymilliomodik Peugeot- is a szereloszalagról. A Peugeot 403-mal kezdődik a Peugeot és a Pininfarina napjainkban is eleven együttműködése, amelyet olyan legendás modellek fémjeleznek, mint a 403 vagy a 406 Copée. Az 1960-as években jelenik meg a palettán a 04-es széria: a 404 1963-ban győzedelmeskedik a Kelet-Afrika Szafarin, 1965-ben pedig az Argentin Garnd Prix-n. 1967-ben a Peugeot felvásárolja a Citroën részvényeinek 90%-át. Ezzel megalakul a PSA Peugeot-Citroën holding. 1972: a Peugeot 104 éve. 1980-ban indul hódító útjára a 205, amelyet csak 1998-ban követett a legendás elodhöz már egy esztendo alatt is méltónak bizonyult Peugeot 206. Armand Peugeot öröksége tartósnak bizonyult, képe nemcsak a múzeum falán, hanem a dolgozók gondolkodásában is tovább él. A Peugeot-nál a sorozatgyártás egyediséget takar. A kínálatban csak olyan modellek szereplnek, amelyeket nemcsak a biztonság, a kényelem, a minoség jellemez, hanem valami több. Valami, ami után műértően megfordulnak a szépet szeretők: ez egy Peugeot! Armand Peugeot szenvedélye és hite továbbra is filozófiánk alapja. Az autózás öröm, és ameddig a Peugeot létezik, mi azon leszünk, hogy Ön is így gondolja.