PEUGEOT EX
 

100 százalékosan elektromos    

A Peugeot legújabb koncepcióautója egy látványos, kétüléses roadster, futurisztikus formával és sajátos felépítéssel. Feladata hogy intenzív vezetési élménnyel járuljon hozzá a márka 200. jubileumának megünnepléséhez.

 EX1 Peugeot EX   Peugeot EX

 


 

100 százalékosan valóságos                 

Az EX1 máris megdöntötte az állórajtos gyorsulás több világcsúcsát. Megdöbbentő képességei áramvonalazásának, ultra-könnyű szerkezetének, 250 kW (340 LE) együttes teljesítményű két villanymotorjának és összkerékhajtásának köszönhetők. 

Akárcsak az iOn piaci bevezetésének előkészítésével, az EX1-gyel is az elektromos hajtásban rejlő izgalmas lehetőségeket demonstrálja a Peugeot.


200 év új utakon

Az erőteljes újító szellem mindig jelen van a Peugeot tervezőirodáiban, elősegítve az ötletek szakadatlan áradatát. Néha összetalálkoznak a legmerészebb, legérdekesebb és legizgalmasabb ötletek, testet-lelket adva egy extrém álomautónak.

Mivel szerették volna valami igazán elképesztővel megünnepelni a Peugeot 200 éves jubileumát, ezeket a sziporkázó elképzeléseket egyesítették egy másik törekvéssel: azzal, hogy megmutassák, milyen fantasztikus lehetőségeket kínál az elektromos hajtás a vezetés újszerű élvezetében.

E célból a mérnökök és a formatervezők átkutatták a márka történetét, a legradikálisabb műszaki megoldásokat keresve, hogy azok alapján hozzák létre a holnap nagyteljesítményű autóját, kizárólag egy újfajta vezetési élménynek szentelve, ugyanakkor felmutatva a lehetséges környezeti előnyöket is. A sajátos felépítés emlékeztet olyan korábbi, karizmatikus kocsikra mint az Asphalte és a 20Cup, egyúttal kiaknázza a márka gazdag tapasztalatkincsét a villanyautók terén. 

Miközben az i0n piaci bevezetésével a villanymotor ismét 100 százalékos valósággá válik a Peugeot-nál,  az EX1 elszáguld az elemi érzelmek felé.

Hatékony forma

A kétüléses roadster letisztult formája összhangban áll a műszaki szerkezettel, „külső csontvázként” irányítja rá a figyelmet a tervezés vezérelvét képező könnyűszerkezetes építési módra.

A karosszéria a Peugeot új design-stílusát mutatja, amelyet elsőként az SR1 koncepcióautó sima kontúrja mutatott fel az idei év korábbi szakaszában, az ajtók körül a polírozott alumíniumelemek pedig az RCZ és a BB1 modellre utalnak.
Felépítés, szerkezet, futómű a maximális hatékonyság szolgálatában

A klasszikus roadstertől messzire eltávolodó EX1 koncepcióautó alapja a vízcsepp-szerű felépítés, egymáshoz közel elhelyezett hátsó kerekekkel. Példaként az 1996-os Asphalte koncepcióautó és 2005-ből a két 20Cup modell szolgált. Ezáltal sikerült optimálisra redukálni az utastér méreteit, és biztosítani, hogy egyáltalán semmi súly sem jusson a túlnyúlásokba.

A futómű konstrukciója kiváló úttartást eredményez. Elöl kettős keresztlengőkart alkalmaztak, hátul pedig szimpla lengőkart, amely változó beállítást megengedő himbán keresztül kapcsolódik az egyetlen lengéscsillapítóhoz. A héjszerkezetű váz szénszálas méhsejt-kompozitként épül fel, ami optimális súlyt és szilárdságot eredményez. Ehhez szerelik a jármű valamennyi mechanikai alkatrészét. 

Hozzájárulnak az általános hatékonysághoz az autó méretei (magassága 0.90, szélessége 1.77 m) is: nagyon alacsony a súlypont, és kiváló az aerodinamika.


Motorok: PEUGEOT jártasság az elektromos hajtás terén

A villanymotor újszerű vezetési élményt tesz lehetővé, mert nagyszerűen gyorsít, halkan működik és könnyen vezethetővé teszi az autót (nem kell hozzá sebességváltó). Az EX1 koncepcióautó két villanymotorja a két tengelynél helyezkedik el, teljesítményük külön-külön 125 kW (összesen 250 kW / 340 LE), míg az álló helyzettől elöl-hátul azonnal rendelkezésre álló nyomaték 240 Nm. Ez az elrendezés nemcsak eszményi súlyelosztást eredményez, hanem összkerékhajtást is. Ezen előny megnyilvánult már a HYbrid4 technikában, amely 2011-től sorozatban készül a 3008-hoz: elöl HDi FAP dízelmotor hajt, hátul villanymotor.

Futurisztikus és kifinomult utastér

A vezető és utasa hátrafelé nyíló ajtón szállhat be a két kagylóülésbe. Futurisztikus és kifinomult környezetben találják magukat, ahol kiváló minőségűek az anyagok (valódi fém és textúrázott bőr), illetve külön-külön képernyő tájékoztatja őket a jármű pillanatnyi teljesítményéről.
Az autós szinte a padlószinten, nyújtott lábbal ül, ami különleges érzés. A járművet két fogantyúval vezeti, mintha csak pilótafülkében, vagy éppenséggel videojátéknál ülne. Biztonsági övek mellett a bukócső feladatát is ellátó magas utascella nyújt kellő védelmet. Ugyanakkor a kocsi formájába pompásan belesimuló szélterelő jóvoltából nem kell bukósisak a mindennapi autózáshoz.

Rekorddöntő villanyautó

Az EX1 koncepcióautó olyan nagy teljesítményű, hogy nemcsak a villanyautók hagyományos territóriumának számító városban cikázik fürgén, hanem gyorsulási rekordokat állít fel. Kis súlyának, súlyelosztásának, áramvonalazásának, két villanymotorja teljesítményének és nagykapacitású lítium-ion akkumulátorának köszönhetően úgy megy, mint a villám: gyorsulása meghaladja az  1 G értéket. És csakugyan, már meg is döntötte a villamos hajtású szárazföldi járművek néhány nemzetközi rekordját, amit a Nemzetközi Autósport Szövetség hitelesített. Pilótája a híres francia felfedező és filmes („Az utolsó prémvadász”, „Farkas”)

Nicolas Vanier volt.

Mostantól az év végéig Kínában, a világ legnagyobb autópiacán vesz üldözőbe további világcsúcsokat az EX1. Érdemes odafigyelni rá…